MatDan Service srl a produs o groază de nemulțumiri călătorilor încă de când a început să opereze pe trasee din Vâlcea. Dar, a continuat să beneficieze de înțelegerea unor factori de decizie la nivel înalt în județ. Gurile rele l-au tot acuzat pe unul dintre directorii generali din cadrul Consiliului Județean Vâlcea, Bogdan Lăstun, în subordinea căruia s-ar afla Autoritatea Județeană de Transport. Luni, 22 ianuarie, am reușit să probăm, în flagrant jurnalistic, fără echivoc, multiple încălcări ale legii de către societatea amintită. În continuare prezentăm doar câteva dintre ele, care creionează un caz demn de atenția DNA, dar nu numai. Cea mai gravă pare perceperea abuzivă a unui tarif de 18 lei pentru o cursă în care prețul aprobat era de doar 11,5 lei, în urma licitației. Asta înseamnă că firma a depus și o garanție mult mai mică decât cea corectă, pentru operarea traseului, la CJ Vâlcea!
CONTEXT. În iunie 2020, CJ Vâlcea a aprobat lista traseelor de transport persoane pe raza județului. Unul dintre acestea leagă Râmnicu Vâlcea (din Autogara Lex-Im-Pol SRL, în Zona CPL) de Drăgășani, cu opriri principale în Băbeni și Orlești. În 6 decembrie 2023 (după amânări peste amânări, în care s-au invocat situații de forță majoră precum pandemia), Autoritatea Județeană de Transport din cadrul CJ a anunțat câștigătoarea licitației pentru licența de transport persoane pe ruta menționată – firma MatDan SRL, cu sediul social în Sat Geamăna, Comuna Bradu, Jud. Argeș, în defavoarea concurentei Auto Narci SRL.
Deși prima dintre societăți a ofertat operarea traseului cu autobuze și microbuze mai vechi de cât competitoarea sa (la data licitației, majoritatea mașinilor acesteia dedicate traseului erau noi-nouțe, cu zero km la bord) principalul argument care au stat la baza deciziei, potrivit documentației atașate achiziției, a fost prețul mai mic pe bilet garantat de firma cu sediul social în comuna Bradu, respectiv 11,5 lei pentru întreaga cursă.
Prima încălcare flagrantă a legii! Luni, 22 ianuarie, în urma unei activități specifice de investigare jurnalistică în care am fost ajutați și de diverși colaboratori, am constatat că societatea operează în multe cazuri alte mijloace de transport decât cele menționate expres în licența atribuită de CJ Vâlcea. Adică și mai vechi. De altfel, au tot fost cazuri în care firma MatDan e acuzată de nereguli, încă de când a început să opereze în Vâlcea).
A doua încălcare flagrantă a legii! Șoferii societății au solicitat și primit, luni 22 ianuarie, de la călători, pentru cursa integrală Drăgășani – Râmnicu Vâlcea, nu 11,5 lei, ci 18 lei, dovada fiind bonurile fiscale atașate în fotocopii mai jos!
A treia încălcare flagrantă a legii! Ultima cursă spre Drăgășani pleacă din autogara din Zona CPL, conform graficului aprobat de mai sus, la ora 16.00. MatDan mai operează un traseu, Râmnicu Vâlcea – Băbeni – Șușani și retur. Luni, 22 ianuarie, am găsit în stație un microbuz care aparține societății Silva Crisflor (mașina este împrumutată de la acea firmă, se pare), lucru interzis expres de legislație (pe un traseu licitat, nu ai voie să operezi decât cu propriile mijloace de transport, înmatriculate doar pe firma ta). A se vedea și fotografia din deschiderea acestui material de presă.
Din relatările călătorilor care circulă cu mașinile societății în cauză am mai reținut că, de multe ori, șoferii le dau bonuri nefiscalizate în schimbul banilor reprezentând costul unui bilet. Ori, le dau bonuri fiscale pe sume mult mai mici (doi lei, spre exemplu). Dar, aceste detalii trebuie verificate mai amănunțit de autorități competente precum ANAF, ARR, SIF, DGA și altele.
MatDan operează de anul trecut, după retragerea Galex SRL și pe traseul Ocnele Mari – Râmnicu Vâlcea și retur, deși recenta licitație ar fi stabilit că ruta ar reveni Vilextur. Cetățenii din orășelul învecinat cu Râmnicul sunt revoltați că societatea nu respectă orele de funcționare care să le asigure prezența la timp la locurile de muncă, iar copiilor lor la timp la orele de școală, în Râmnicu Vâlcea. Dar, a mărit imediat ce a intrat pe traseu prețul de la 7 lei la 9 lei. Nouă lei pentru 15 km, în condițiile în care pentru 55 de km a licitat 11,5 lei! Oare pentru Râmnicu Vâlcea – Bogdănești cât e prețul unui bilet?
Acesta este un prim episod al investigației noastre jurnalistice. În următorul vom reveni, în măsura în care vor fi de acord să stea de vorbă cu noi, cu declarații din partea reprezentanților operatorului de transport, ai CJ Vâlcea, dar și ai altor instituții publice. Sau cu puncte de vedere scrise, dacă doresc această modalitate de comunicare.