Agenția Națională de Integritate (ANI) a făcut public luni, 18 octombrie, că a constatat starea de incompatibilitate în care s-ar fi aflat Virgil Pîrvulescu, viceprimar ales al municipiului Râmnicu Vâlcea pe 11 noiembrie 2020, în perioada 29 septembrie – 26 octombrie 2020. Problema este că, în realitate, Virgil Pîrvulescu a devenit legal consilier local abia în 27 octombrie 2020, lucru demonstrat de o sumedenie de documente oficiale, unele emise chiar cu semnătura primarului Mircia Gutău, nu doar de realitatea factuală reflectată în presa locală. Potrivit legii, mandatul unui consilier local începe legal din momentul emiterii ordinului de prefect prin care se certifică legalitatea constituirii consiliului local! De altfel, în cadrul procedurii prealabile, împricinatul chiar a comunicat ANI punctul său de vedere, argumentat cu texte de lege foarte clare, dar și cu înscrisuri și mai clare. În mod bizar, ANI a ales să ignore apărarea viceprimarului, practic jucându-și ca la ruletă credibilitatea, care nu e prima dată grav zdruncinată. Asta nu întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu? Cui folosește acest demers? Având în vedere că acuzația a fost formulată strict din rațiuni politice și fix de adversari politici, întrebările rămân retorice. Altfel, un eventual răspuns la cea din urmă ar fi că în niciun caz nu le folosește celor peste 15.000 de vâlceni care au votat schimbarea, dintre care aproape 12.000 au votat direct echipa PNL condusă de Virgil Pîrvulescu pentru Consiliul Local Râmnicu Vâlcea.
Comuncatul ANI este, ca de obcei în ultimii cinci ani, sec, fără prea multe posibilități oferite opiniei publice de a reflecta asupra argumentației instituției. Reclamația a fostă făcută, imediat după alegerea viceprimarilor, de o persoană apropiată primarului Mircia Gutău (ales din partea PSD-PER), din rațiuni strict politice, lucru reflectat și de o parte a presei locale la momentul respectiv. Nu a fost singurul atac lansat atunci de primar prin tovarăși politici, vexat că a pierdut (temporar, așa cum se va dovedi ulterior) majoritatea în Consiliul Local și nici nu va fi ultimul. Simultan, a fost contestată și în instanță valididatea alegerilor viceprimarilor de la PNL și USR. Deja aceiași contestatari au pierdut în primă instanță procesul în cauza respectivă, în altele, de importanță oarecum mai mică, eșecul în instanțe fiind deja definitiv. Tot acest război feroce declarat de Mircia Gutău viceprimarului PNL în special (la scurt timp, cel al USR, ajuns viceprimar tot cu susținerea PNL, a trecut pe față de partea edilului-șef, deturnând fără scrupule sensul voturilor primite de la râmniceni de cei trei aleși ai formațiunii) este, de fapt, un debut inoportun de campanie electorală imediat după ce urnele au vorbit. Și, pentru că prevederile Codului administrativ sunt clare, un viceprimar neputând fi înlocuit decât prin votul a două treimi din totalul consilierilor municipali, a fost ales infernalul mecanism de hărțuire pe toate căile, inclusiv judiciară, a celor care nu se supun voinței unui personaj dublu condamnat pentru fapte de corupție comise din funcția de ales al comunității, “pansat” ulterior într-un singur caz de modificările toxice ale legilor justiției efectuate mai ales în perioada 2017-2019.
Decizia ANI va fi contestată în instanță
Încă de la începutul anului 2021, viceprimarul Virgil Pârvulescu a transmis în scris ANI, prin casa de avocatură Avrinte și Avrinte, punctul său de vedere, la care a atașat toate documentele doveditoare.
“Nu poate fi reținută starea de incompatibilitate și, implicit, o încălcare a îndatoririlor corespunzătoare funcției publice, pentru motivele care urmează.
Data de la care subsemnatul a dobândit calitatea de consilier local este 27.10.2020, prin urmare nu aveam cum să exercit simultan funcția publică și cea de consilier local în perioada 26.09.2020 – 26.10.2020. (…)
Prin Ordinul prefectului nr. 508/27.10.2020 au fost convocați consilierii locali declarați aleși în ședința de constituire a Consiliului Local al municipiului Râmnicu Vâlcea. Ședința de constituire a Consiliului local a decurs conform Procesului verbal de ședință nr. 40.544/27.10.2020, în aceeași ședință fiind depus jurământul prevăzut de art. 117, alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2019. (…)
Incompatibilitatea intervine când se exercită simultan ambele funcții, or, este evident că în perioada 29.09.2020 – 26.101.2020, subsemnatul nu exercitam funcția de consilier local, aspect care rezultă din înscrisurile menționate mai sus.
Conform art. 128, alin (2) din Codul administrativ: “Mandatul consiliului local se exercită de la data la care consiliul local este legal constituit până la data la care consiliul local nou-ales este legal constituit.
Potrivit dispozițiilor art. 91 din Legea nr. 161/2003, starea de incompatibilitate intervine numai după validarea mandatului de ales local și dacă acesta nu renunță la funcția/calitatea deținută anterior în termen de 15 zile de la dobândirea calității de ales local.”, se arăta în punctul de vedere emis în apărare de Virgil Pîrvulescu.
Dacă, prin absurd, legea ar fi prevăzut altfel decât arată împricinatul, instituțiile statului (ANAF, respectiv Instituția Prefectului – Județul Vâlcea) ar fi trebuit să constate automat suspendarea sa din calitatea de funcționar public.
Reprezentantul legal al viceprimarului PNL va contesta în instanță decizia ANI.
ANI s-a implicat nepermis într-un feroce conflict politic
Luni, 18 octombrie, printr-un comunicat postat pe site-ul propriu (integritate.eu) și intitulat “Incidente (Cum adică incidente? Ori sunt, ori nu sunt! – n.m.) de integritate – 13 aleși locali”, Agenția Națională de Integritate susține că “a constatat starea de incompatibilitate, conflictul de interese de natură administrativă sau a sesizat organele de urmărire penală în cazul a 13 aleși locali”. Printre demnitarii vizați este menționat și Virgil Pîrvulescu, viceprimar al Municipiului Râmnicu Vâlcea și Funcționar public în cadrul Administrației Județene a Finanțelor Publice Vâlcea – Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Craiova. ANI susține fără echivoc faptul că acesta s-ar fi aflat în INCOMPATIBILITATE: “S-a aflat în stare de incompatibilitate ulterior alegerii în funcția de consilier local al Mun. Râmnicu Vâlcea pentru mandatul 2020-2024, întrucât, în perioada 29 septembrie – 26 octombrie 2020, a exercitat simultan și calitatea de funcționar public, deși la data 29 septembrie 2020 a intervenit suspendarea de drept a raportului de serviciu, încălcând astfel prevederile art. 97, alin. (2), lit. b) din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 492, alin. (1) și (2), lit. l) și art. 513, alin. (1), lit. b) din O.U.G. nr. 57/2019.”
A devenit un obicei foarte toxic al presei să preia și propage aproape orice comunicare a unei instituții a statului fără un minim filtru. N-o spun cu superioaritate, cândva, în tinerețe, și eu am trecut involuntar prin acest păcat și mi-am învățat singur lecția rapid. Două întrebări de bun simț mi se par obligatorii, tot mai des, în privința ANI (dar, nu numai).
1. De ce ANI ignoră tot mai des, cu bună știință documente emise tot de autorități ale statului în evaluarea situațiilor care țin de competența sa și nici măcar nu argumentează asta în comunicările publice?
2. Până când va mai suporta contribuabilul erorile ANI consfințite de hotărâri definitive și irevocabile ale instanțelor, fără a lua în calcul cazul de față?