Aceasta este realitatea indiferent cât ne place sau nu, susține fostul ministru al Transporturilor, secretar de stat în același minister, dar și deputat în mandatul anterior și europarlamentar între 2007-2012, Alexandru Nazare. Liberalul acuză explicit Guvernul și CNAIR că, pentru a anunța licitații pentru tronsoanele 1 și 5, au apelat la un studiu de fezabilitate actualizat de angajații companiei de drumuri conștienți fiind că nu se va obține finanțare de la Comisia Europeană fără respectarea strictă a procedurii în domeniu.
“Sibiu-Pitești este în momentul de față un proiect compromis, care nu va primi finanțare europeană în forma actuală. Mai mult, cele două loturi 1 și 5 au fost lansate în licitație cu încălcarea legii finanțelor publice. Corpul autostrăzii, respectiv loturile 2-3-4, nu pot fi lansate în licitatie în absența unui studiu de fezabilitate actualizat.
1. Proiectul nu este nici macăr acum trimis spre aprobare la Bruxelles. Proiecte similare au fost aprobate în perioade care au variat între 120 și 340 de zile de la momentul în care intrau în analiză la Comisia Europeană.
2. Acordul de Mediu nu e finalizat. Fără acesta, proiectul nici nu poate fi trimis la Bruxelles. Se vehiculează ca dată optimistă de finalizare sfârșitul acestui an.
3. Singurul studiu de fezabilitate este cel din 2008, care de zece ani încoace nu a mai fost actualizat și, ca atare, nu mai poate fi utilizat într-un proiect finanțat prin fondul de coeziune. Vă întrebați cum au fost scoase la licitație Loturile 1 și 5 în absenta SF-ului? Au confecționat un SF «in house» la compania de drumuri…
4. Cum de am ajuns să licităm cea mai importantă și deopotrivă dificilă autostradă cu un studiu făcut de către lucrătorii companiei e o enigmă. Nu e un secret pentru nimeni că aprobare de la Bruxelles pe studii ale companiei nu vom primi, din simplul motiv că ni se oferă finanțare dedicată pentru aceste studii de fezabilitate.
5. Mai mult decât atât, cele doua loturi licitate (1 și 5) au așa numite «clauze rezolutorii», care condiționează semnarea contractului de: obținere a Acordului de Mediu, obținerea a finanțării, actualizarea/rectificarea Hotărârii de Guvern privind indicatorii tehnico-economici. Acordul de mediu, odată finalizat, va genera și schimbări în documentația de atribuire, care conform legii nu mai poate fi schimbată odată lansată în SEAP. La rândul ei, finanțarea europeană nu poate fi aprobată la Bruxelles fără predarea completă și pentru toate loturile Sibiu-Pitești a Acordului de Mediu. De asemenea, conform art. 42 și 43 din Legea finanțelor publice, nu poți nici măcar include în programul de investiții și în bugetul anual un obiectiv de investiții decât dacă documentația tehnico-economică a fost elaborată și aprobată conform legii. Ministerul Transporturilor prin compania de drumuri a lansat nu mai putin de 13 proceduri de atribuire, care toate pot fi anulate în orice moment din cauza clauzelor enunțate mai sus.
În concluzie, întregul proiect Sibiu-Pitești este compromis.
Care este soluția? Studiul de fezabilitate trebuie relicitat, ceea ce din ultimele experiențe (pe acest tronson) nu a durat mai puțin de un an ca procedură și doi ani ca execuție. Licitația în sine a celor cinci loturi nu poate dura mai puțin de un an. Luând în calcul și lucrările de artă, optimist vorbind execuția în sine nu are cum să dureze mai puțin de patru ani, dacă luăm drept exemplu autostrăzi în câmpie care au avut nevoie de cinci – șase ani pentru execuție.
Pe lângă toate aceste motive tehnice putem adăuga și motivele politice, deloc lipsite de importanță, respectiv faptul că în ultimii șase ani de la momentul în care PSD a preluat guvernarea, ministerul transporturilor a fost condus de nu mai puțin de 11 miniștri, fiecare cu propria viziune și propria echipă. Lipsa de continuitate și deseori lipsa de viziune, combinate cu lipsa de experiență au condus permanent la un blocaj instituțional atât în țară, cât și în negocierile cu Comisia Europeana”, arată Alexandru Nazare în materialul de analiză postat miercuri, 18 octombrie, pe propira pagină de Facebook.