DN 7D Câineni – Sălătrucu, istoria unui drum de pământ folosit 15 ani ca instrument de amăgire electorală a locuitorilor din Țara Loviștei

0
3831

Încurajat de insistența primarilor comunelor din Țara Loviștei (majoritatea liberali, patru din cinci în prezent, adică exact cei ale căror localități sunt traversate de drumul cu pricina), Președintele Consiliului Județean (CJ) Vâlcea Constantin Rădulescu (totodată și liderul local al PSD) s-a decis săptămâna trecută să ia taurul de coarne. A anunțat public că i-a înștiințat pe reprezentanții CNAIR că vrea declasificarea DN 7D Câineni – Sălătrucu (comună din județul vecin Argeș) la nivel de drum județean pentru a se ocupa de modernizarea lui.


“Am transmis cererea de preluare a DN7 D și transformarea în drum județean! Astăzi (17 aprilie a.c. – n.r.) am revenit în Țara Loviștei! M-am întâlnit cu primarii din Perișani, Titești, Boișoara și Câineni și am predat personal conducerii CNAIR Regionala Craiova – cererea prin care dorim să declanșăm procedurile de preluare a DN7 D și transformarea în drum județean! Am pornit așadar alături de colegii mei primari pe un drum lung și la propriu și la figurat! Sunt încrezător că împreună vom reuși să modernizăm acest drum vital pentru lovișteni și pentru dezvoltarea economică a zonei! Ne dorim ca procedurile legale să nu dureze prea mult și am discutat alături de colegii de la RAJDP despre modul cum vom acționa atunci când drumul devine judetean! Cu ajutorul lui Dumnezeu și alături de oameni vom reuși! Ne ținem de cuvânt și alaturi de primari și administrațiile locale construim pentru vâlceni în logica binelui!”, a transmis public șeful CJ. Ce nu a spus Costi Rădulescu foarte clar, deși printre rânduri a lăsat să se înțeleagă, e că procedura legală este una migăloasă și complexă (foarte multă documentație de elaborat și obținere de avize de la mai multe instituții, modificare PUG județ ș.a.m.d.) și de lungă durată până la formularea unui proiect de Hotărâre de Guvern. De asemenea, demersul nu este decât un anunț de intenție făcut de conducerea județului către reprezentanții CNAIR. Dacă la anul se vor asfalta măcar câțiva kilometri din drum, tot ar fi ceva pentru greu încercații locuitori ai Țării Loviștei, deși, ce să vezi?, e an electoral pentru Europarlamentare și Prezidențiale și pre-electoral pentru localele și generalele din 20-20 (sic!).

Elan parlamentar PDSR în 2003 pentru reînființarea comunei Titești și colorarea politică a Țării Loviștei în roșu

În mai 2003, cu două săptămâni înaintea unor alegeri locale parțiale (pentru funcția de primar în comuna Titești) în care PSD își testa mușchii politici în nordul județului (dominat, ca și acum, de reprezentanții opoziției pentru că zona nu a fost niciodată colectivizată), era anunțat cu pompă încă un succes al unor lideri locali ai formațiunii celor trei trandafiri (în frunte cu fostul deputat Anton Mițaru, actual consilier personal al Primarului Râmnicului, Mircia Gutău): guvernul aprobase scoaterea drumului ce leagă comunele vâlcene Câineni, Boișoara, Titești și Perișani de granița cu județul Argeș (comuna Sălătrucu) din categoria drumurilor județene și trecerea în cea a drumurilor naționale. Astfel a apărut, pe hartă, DN 7D Câineni – Sălătrucu. Argumentul oficial folosit în fața decidenților naționali a constat în importanța arterei care, împreună cu DJ 703H din județul Argeș putea asigura legătura dintre DN 7 (E 81) și DN 7C (Transfăgărașnul), două artere de importanță națională majoră (traversează Carpații). Astfel, ar fi putut fi deviat parțial traficul deja foarte aglomerat de pe Valea Oltului direct spre Curtea de Argeș, chiar pe o distanță mult mai scurtă. Totuși, în realitate, decizia a avut la bază obiective pur politice de moment. Însăși comuna Titești fusese reînființată tot cam atunci, cu speranța de a deveni un bastion local al PDSR în Țara Loviștei, deși criteriile administrative (are nici 900 de locuitori, dar nu este singurul argument) nu recomandau această inițiativă, ci dimpotrivă, așa cum s-a văzut mai târziu și se vede și azi. După o confruntare politică paroxistică, în cele din urmă candidata social-democraților a pierdut alegerile parțiale, cum au pierdut și un an mai târziu, în alegerile la termen, toți reprezentanții PSD din zonă. Județul însă a continuat să fie condus politic de PSD până în decembrie 2014 și, după un provizorat PNL de un an, continuă și azi. Deși în perioada 2004 – 2012 (cu excepția anului 2009) s-au perindat la cârma țării guverne fără PSD, decidenții politici județeni nu pot invoca situația politică de la nivel național drept scuză pentru faptul că artera a rămas până în ziua de azi mai mult un drum de pământ. De cel puțin patru ani, la cârma Ministerului Transporturilor și ai CNAIR (Compania Națională de Drumuri) s-au aflat reprezentanți sau agreați ai PSD care au refuzat cu obstinație alocarea banilor necesari pentru modernizarea DN 7D în sensul aducerii lui la standardele minimale de Drum Național. Între timp, conducerea județului Argeș (tot PSD) a găsit banii necesari pentru modernizarea (chiar de vreo două ori) a DJ 703H Sălătrucu – Curtea de Argeș, România a aderat la NATO și UE, tehnologia a avansat rapid și a luat de bune (GPS-ul, cel puțin) ce apare pe hărțile ministerului Transporturilor, iritând anual mii de șoferi sau turiști.

Optimist cu privire la seriozitatea promisiunii șefului PSD al CJ Vâlcea, primarul din Perișani parcă-și cere scuze de la colegii din PNL pentru temenele

“Să ne rugăm la Bunul Dumnezeu să se întâmple minunea mult așteptată. Doamne ajută! Astăzi (12 aprilie n.r.), a trecut pe la Primărie domnul Președinte al Consiliului Județean Vâlcea, care a vizitat zona în ideea parcurgerii tronsonului de drum național DN 7 D pentru a cunoaște ce va primi la momentul predării drumului de la CNAIR la RAJDP Vâlcea, este pentru prima dată în ultimii 14 ani când cred că se va rezolva ceva benefic la acest obiectiv, cel care ne-a distrus aproape un sfert din viață prin calvarul produs de starea jalnică a acestuia. Succes domnule președinte, am spus public și mă repet, dacă reușiți să modernizați acest drum veți rămâne în istoria Țării Loviștei ca cel mai mare binefăcător al acestei zone și probabil cetățean de onoare al celor patru localități: Câineni, Boișoara, Titești, iar la Perișani categoric da. Este necesar să redevină drum județean căci caracteristicile sale nu-l califică altfel, de fapt acesta este și motivul pentru care timp de 15 ani Compania Națională DN nu a dorit să-l modernizeze, în toate răspunsurile lor la adresele mele sau când mergeam personal la București spuneau că nu-i interesează acest drum, nu l-au prins nici în Masterplanul de transport al Ministerului Transporturilor aprobat până în anul 2040, așa că este mult mai bine să redevină DJ 703 H.  Nu vă contrazic dar sunt situații când lucrurile se pot schimba, și după 14 ani nu mai ai alternative, sper ca de data aceasta la noi să fie altfel, ŕămâne de văzut. Eu chiar cred în ultima minune. Când am fost la București, la CNAIR, în luna decembrie 2017, l-am întrebat pe Directorul general adjunct Bârsan Ioan dacă DN 7D a fost inclus în Master Planul General de Transport al României pentru următorii 15 ani, răspunsul a fost categoric nu, deci, dacă acest drum rămâne la CNAIR până în anul 2030 și nu se va moderniza nu este mai bine să mai avem încă 2-3 km de drum asfaltat decât nimic?”, a explicat primarul din Perișani, Ion Sandu, pe propriul cont de Facebook. “Știu că ați făcut multe demersuri și interpelări în parlament, nu mai avem în acest moment o altă alternativă, iar promisiunea domnului Rădulescu de 2-3 km pentru anul acesta, DACĂ S-AR MATERIALIZA, ar fi ceva, urmând ca în viitor să se promoveze o investiție prin PNDL 3”, i-a răspuns și deputatului Buican alesul din comuna sa natală. Despre ce fonduri se vor primi, dacă se vor primi, în cadrul PNDL III am mai scris pe valceainfo.ro și vom mai reveni și cu alte detalii.

Cristian Buican, lider PNL Vâlcea originar din Perișani: “Demersul este tardiv și doar o acțiune de imagine a PSD”

Originar chiar din Perișani, liderul PNL Vâlcea, deputatul Cristian Buican, zâmbește amar în fața optimismului afișat fără reținere de colegul său de partid. Totuși, îi avertizează pe lovișteni în general, dar în special pe vărul său, primarul din Perișani, să nu creadă prea mult în bunele intenții ale șefului CJ Vâlcea, totodată și liderul partidului advers, PSD, la nivel județean. “Îmi pare rău că vă dezamăgesc, dar trecerea la drumuri județene în acest moment este doar o acțiune de imagine a PSD si a președintelui CJ care nu are banii necesari pentru reabilitarea drumului. Acest lucru se putea face în decembrie 2015, când a propus PNL și când exista posibilitatea reabilitarii lui pe fonduri europene! Dacă se va transfera până în 2020, probabil în scop electoral, se vor asfalta (de mântuială) 2 km în fiecare comună, repet, în scop electoral! Și atât! Sorin Bușe – PSD, Dan Costescu – tehnocrat susținut de PSD, Iulian Matache – PSD, Ioan Rus – PSD și Dan Sova – PSD, aceștia sunt ultimii cinci miniștri ai transporturilor la care am apelat sa modernizeze drumul DN7D! Au refuzat! Poate pentru ca eu nu i-am votat. Să-i roage cei care i-au votat! Poate pe ei îi ascultă! Acest apel se referă și la Rădulescu, președintele CJ Vâlcea”, a explicat Cristian Buican. Deși declarația sa poate fi percepută ca una despre frustrare, ori chiar neputință politică, numeroasele demersuri făcute de parlamentarul vâlcean, dar și de alți colegi din PNL, ce au vizat modernizarea DN 7D, îl îndreptățesc să aibă o astfel de reacție. Totuși, și din punct de vedere politic, demersul anunțat de președintele CJ și al PSD Vâlcea poate fi perceput ca unul de lăudat. Măcar pentru curaj și cel puțin pentru o scurtă vreme. În fond, atrage o răspundere uriașă pentru Constantin Rădulescu în cazul în care va eșua în onorarea promisiunii sale. Sigur este conștient că istoria recentă a interesului formațiunii pe care o reprezintă pentru drumul cu pricina nu-l ajută, iar loviștenii nu au memoria scurtă. Și, cine știe, poate că se va reuși modernizarea DN 7D revenit la clasificarea de DJ 703H chiar înainte ca Vâlcea să fie traversată, la propriu, de autostrada Sibiu – Pitești.

LĂSAȚI UN MESAJ