Incompetență sau rea voință a guvernanților? Consultanții Comisiei Europene: “Autostrada Sibiu – Piteşti a fost licitată fără acordul de mediu!”

0
4227

Conform ultimelor statistici, din 4.38 mld de euro, bani puși la dispoziție de Uniunea Europeană țărilor membre, România a pierdut, oficial, 1,64 de miliarde de euro fonduri europene gratuite alocate țării noastre în Cadrul Financiar Multianual (CFM) 2007 – 2013. Din această sumă pierdută, 540 mil euro revin capitolului Transporturi. Mai nou, consultanții Comisiei Europene arată că autostrada Sibiu – Piteşti a fost licitată fără acordul de mediu, lucru pe care îl aduce în atenția Ministrului Tansporturilor Lucian Șova și senatorul PNL de Vâlcea Romulus Bulacu printr-o interpelare adresată înainte de Paște.


“Acum 100 de ani, personalitățile vremii înfăptuiau Marea Unire. Astăzi, ne-am fi dorit ca Ministerul dumneavoastră să ne dea o veste bună privind unificarea Munteniei și Olteniei cu Ardealul, din punct de vedere al infrstructurii. Dar, incompetența își spune cuvântul. Sutele de kilometri de autostradă, promiși în campania electorală, rămân doar cuvinte scrise pe foile de hârtie ale celor 3 programe de guvernare pregătite pe genunchi. Noi șovăieli ies la suprafață despre situația autostrăzii Sibiu – Piteşti. De data asta, laitmotivul nu mai sunt banii și nici teoria studiilor de fezabilitate nu mai este o scuză. Aflăm dintr-un raport minuțios făcut de consultanții Comisiei Europene de la JASPERS  că autostrada Sibiu – Piteşti a fost licitată fără acordul de mediu. Este vorba de același tip de alba-neagra, precum cel privind privind legile justiției sau cel al revoluției fiscale. Se pare că ați organizat licitația, fără a avea un acord de mediu. Singura autostradă care ar trebui finanțată din fondurile UE pentru perioada 2014-2020 a fost caracterizată drept «proiect imatur», fără studii geotehnice complete și realizat pe baza unor studii vechi. Una dintre probleme pare a fi cea a forajelor geotehnice care nu au fost efectuate. Un alt aspect critic privind proiectul Sibiu Pitești este lipsa studiilor de mediu. Mai precis acestea trebuiau realizate și să fie cât de recente. A apărut necesară construirea unor ecoducte pentru traversarea autostrăzii de către carnivore, a altor lucrări de protecție a faunei, iar costurile au explodat. Cum majorările de prețuri nu pot fi mai mari de 10%-20%, proiectul s-a blocat și a trebuit reziliat parțial. Au trebuit scoase din contract secțiunile pe care au apărut lucrările de protecție a faunei urmând ca acesta să fie relicitate ulterior. Pași care amână proiectul cu luni de zile, dacă nu cu ani. Peste toate acestea, faptul că nu este demarată procedura de expropiere, nu ne mai alarmează. Domnule ministru, din păcate, licitarea pripită a autostrăzii Sibiu Pitești nu a garantat faptul că românii vor beneficia mai repede de aceasta. Felul în care ministerul pe care îl reprezentați a tratat acest proiect a dus la probleme serioase și a generat noi costuri noi blocaje și noi amânări pentru câțiva ani de zile. Pe cale de consecință, vă rog să-mi comunicați dacă ați analizat această problemă, cum justificați lansarea ilegală a unei achiziţii fără acord de mediu, încălcând toate legile specifice iniţierii, aprobării şi realizării unei investiţii De asemenea, vă rog să-mi comunicați care sunt termenele înaintate acum de ministerul dumneavoastră pentru realizarea autostrăzii Sibiu – Pitești și ce se va întâmpla cu Lotul 6 Tigveni- Rm Vâlcea? Solicit răspuns scris”, arată senatorul vâlcean.

Guvernanții apucaseră să se laude că au demarat licitarea proiectării și execuției secțiunii 4

Anterior anunțului oficialilor CE (în data de 8 martie a.c.), Ministerul Transporturilor (prin CNAIR) anunțase cu pompă că documentația pentru contractul destinat proiectării și execuției secțiunii 4 a autostrăzii Pitești-Sibiu a fost trimisă la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice, pentru verificare și validare. După finalizarea acestei etape, contractul pentru proiectare și execuție va putea fi postat pe SEAP, pentru ofertare. Proiectarea acestei secțiuni ar urma să dureze 16 luni, iar execuţia lucrărilor 44 de luni, cu o garanție a lucrărilor stabilită la minim 60 de luni. Secțiunea 4 a autostrăzii Pitești-Sibiu este cuprinsă între localitățile Tigveni și Curtea de Argeș și are o lungime de 9,86 km, din care 1,35 km de tunel care vor fi construiți în zona de traversare a dealului Momaia. “În acest moment, se află în procedură de elaborare documentațiile pentru loturile 2 și 3 ale acestei autostrăzi. Anul trecut au fost scoase la licitație contractele pentru proiectarea și execuția loturilor 1 și 5 ale autostrăzii Pitești-Sibiu, iar la ora actuală ofertele se află în faza de evaluare”, se arăta în comuncarea oficialilor români.

LĂSAȚI UN MESAJ