RIVERS – o nouă provocare Erasmus + la Colegiul Energetic

0
1481

În perioada 2020-2022, Colegiul Energetic se implică într-un parteneriat strategic în domeniul școlar – KA2, prin proiectul Erasmus +  RIVERS / Râuri (2020-1-IT02-KA229-079075_4).
Școlile din țările partenere, alături de România sunt:
Istituto Superiore Statale „Mario Rutelli”, Palermo, Italia (coordonator);
Gymnazium, Ul. 1. maja 8, Malacky, Slovacia;
• Agrupamento de Escolas Gil Paes, Torres Novas, Portugalia;
Institut Montgrí, Torroella de Montgrí, Spania
1st Lyceum of Ierapetra, Ierapetra, Grecia.

Proiectul are ca punct de plecare încălzirea globală și consecințele ei, concentrându-și atenția asupra impactului activităților umane asupra bazinelor hidrografice. În plus, oferă oportunitatea participanților de a dezvolta abilități și cunoștințe în acest domeniu deoarece abordează problematica poluării și schimbărilor climatice provocare de aceasta. Ele reprezintă probleme la nivel mondial și, din nefericire, elevii părăsesc școala fără cunoștințe extinse despre acesta.

Bazinele hidrografice sunt sisteme adaptive complexe, cuprinzând seturi imbricate de structuri social-ecologice care funcționează succesiv la niveluri mai mici, în timp și spațiu (de exemplu, bazin hidrografic, sub-bazin, district de irigații, municipalitate), interacționează și sunt legate de obiceiurile naturale (flora și fauna) și antropologice. Comisia Europeană este interesată să lupte împotriva poluării bazinului hidrografic provenind din activitatea umană. De fapt, se concentrează pe apele reziduale urbane, emisiile industriale, nitrații folosiți în activitatea agricolă, substanțele chimice, adică asupra principalelor probleme ale poluării bazinelor hidrografice.

Mai mult, Agenda 2030 pentru dezvoltarea durabilă ne solicită să formulăm răspunsuri holistice și integrate la numeroasele aspecte sociale, economice și de mediu, iar provocarea privind poluarea bazinelor hidrografice este foarte importantă. Ultimul raport (Raportul SEE 2019) realizat de Agenția Europeană de Mediu evidențiază situații periculoase: spre exemplu, 62% din zonele fluviale sunt contaminate deoarece trec prin locuri cu valori înalte la nivelul densității populației. Această situație are nevoie de noi modele de management prin intermediul sistemul GIS (Sistem Informatic Geografic), iar „RIVERS” prezintă în acest sens un posibil scenariu, o soluție pentru a dezbate în școală și în comunitatea locală această problemă. Sondajul realizat în cadrul grupului de lucru ne-a oferit posibilitatea de a structura acest proiect, iar rezultatele au subliniat importanța de a lua o poziție cu privire la materie (61,4%) recunoscând impactul negativ al industriilor asupra contextelor naturale (70% -90%). Mai mult, niciun participant nu a folosit GIS la școală (85,9%), prin urmare, GIS reprezintă o oportunitatea de a consolida  abilitățile TIC (100%).

Scopul proiectului este formarea, dezvoltarea și punerea în aplicare a competențelor de cetățenie activă orientate spre protejarea și gestionarea resurselor naturale prin implementarea sistemul GIS, formarea unor abilități multicriteriale și pentru cetățenie activă.

Grupul țintă direct este format din 400 de elevi din toate țările partenere (în vârstă 15-18 ani) și 50 de profesori cu abilități reduse în domeniu propus. Proiectul îți propune să învețe participanții cum să proiecteze strategii ascendente pentru a atenua impactul poluării mediului în conformitate cu Agenda 2030 și grație colaborării cu actorii locali privați / publici. Bazinul va fi studiat luând în considerare 6 valori: ISTORICE / INSTITUȚIONALE, HIDROGEOLOGICE, PEISAJE, RECREATIVE, FLORALE și FAUNISTICE. Din păcate, din cauza acestei pandemii și a impactului său asupra societății, nu ne-am putut întâlni personal pentru a prezenta școlile, orașele si bazinele hidrografice pe care le vom studia de-a lungul proiectului. Mai mult, inclusiv alegerea logoului proiectului s-a făcut tot online. Creativitatea elevilor Energeticului a fost răsplătită, ei fiind desemnați câștigători. Prin prezentarea virtuală a școlii noastre, am dorit să surprindem modalitățile în care profesorii și elevii lucrează și comunică, dar mai ales cum  reușesc să păstreze o atitudine pozitivă indiferent de circumstanțe. În acest fel, ne putem apropia și putem arăta tuturor cât de important este să investim în proiecte și cunoștințe personale.

LĂSAȚI UN MESAJ