În conformitate cu Avizul Nr. 2703BIO/02-04/12.24, eliberat în 2017 de Comisia Națională pentru Produse Biocide din cadrul Ministerului Sănătăți, produsul Bionet A15, fabricat de SC G&M 2000 SRL București, nu are ca arie de aplicare străzi, trotuare sau spații deschise din localități urbane sau rurale cu trafic greu, uman și de vehicule (vezi foto). Când vine vorba de eficacitate, potrivit experților MS el este numai bun împotriva unor stafilococi și altor câteva bacterii. Cu aceasta producem încă o dovadă că primarul Mircia Gutău a mințit că subordonații săi derulează acțiuni de dezinfectare pe străzile și trotuarele din Râmnicu Vâlcea în contextul epidemiei de coronavirus. Atragem atenția prefectului județului Vâlcea Tiberiu Costea, precum și conducerilor Poliției și Parchetului Vâlcea, că neîndeplinirea unei atribuții constituie abuz în serviciu conform art. 297 – Cod Penal. Marți, 18 martie, Instituția Prefectului – județul Vâlcea a fost sesizată oficial prin intermediul poștei electronice despre această situație.
Redăm în continuare conținutul com,unicatului de presă postat pe site-ul Primăriei Râmnicu Vâlcea duminică, 15 martie, dimineața și preluat în aceeași zi de cea mai mare parte a presei locale:
“Încă din cursul lunii februarie, utilajele de curățat străzi din dotarea SC Piețe Prest SA utilizează în apa folosită înainte de aspirația gunoiului strâns de pe străzi detergentul Help Set 3S, care are şi o componentă de dezinfectant.
La începutul acestei luni şi în contextul epidemiei de coronavirus, societatea responsabilă de curățenia pe domeniul public al municipiului a comandat substanța dezinfectantă Bionet A15 care, începând de luni, 16, va fi adăugată în apa cu care se vor stropi străzile. Acțiunea de spălare a arterelor de circulație din Râmnicu Vâlcea va continua în regim permanent în perioada următoare, cu excepția zilelor în care se vor mai anunța temperaturi negative.”
Efectele răspândirii unei informații false în Stare de urgență națională
Informația falsă a fost preluată fără verificare (și fără rea credință, dar strict în cazurile în care relațiile contractuale dintre părți – administrație locală și societăți editoare – au fost respectate, în general, cu bună credință și față de grupul țintă – opinia publică) de majoritatea platformelor media locale și distribuită în mediul online. Pe rețelele de socializare, ea a fost redistribuită în ritm progresiv și în zilele următoare, audiența ei atingând per total zeci de mii de consumatori (cititori) cerți.
Astfel de comportament iresponsabil în comunicare publică poate genera comportamente neadecvate în raport cu situația reală. Informația falsă a indus, astfel, comunității un fals sentiment de siguranță, slăbindu-i-se premeditat vigilența într-un context în care toate autoritățile Statului român făceau apel la ea.
Informația falsă a indus în eroare conducerile zecilor de asociații de proprietari din Râmnicu Vâlcea care ar trebui să ia măsuri specifice asigurării igienei pe domeniile private pe care le administrează. Spre exemplu, dezinfectarea din timp a scărilor de blocuri ar fi putut contribui din timp la prevenția răspândirii noului coronavirus în contextul în care foarte mulți cetățeni revin din țări afectate deja de acesta.
Informația falsă, de asemenea, a reprezentat un pericol și pentru alte comunități (orașe și comune, nu obligatoriu doar din județul Vâlcea) vizate de expunerea la informarea din platformele media menționate, care ar fi putut considera suficiente, ori de urmat (pe principiul bunei practici) același tip de măsuri precum cele presupus adoptate și apreciate la Râmnicu Vâlcea.
Nu în ultimul rând, informația falsă ar fi putut produce nedrept un prejudiciu cert unei societăți private, pe de o parte pentru că fabrică substanțe de care comunitatea chiar are nevoie, iar pe de alta pentru că s-ar fi putut ajunge în situația de a trimite în șomaj angajați pe fondul lipsei de comenzi, în ciuda stocului de biocide cert pregătit deja (dovada mai jos, în link către un articol postat de ramnicuvalceaweek.ro marți, 18 martie 2020). Dar și bugetul local al municipiului Râmnicu Vâlcea ar fi putut fi prejudiciat pentru că societatea respectivă este contribuabil la acesta.
Emitentul a cunoscut că informația e falsă – primul argument
Dovada că emitentul a cunoscut faptul că informația prezentată vineri, 13 martie, în ședința Comandamentului local pentru situații de urgență de primarul Mircia Gutău a fost falsă am probat-o în articolul anterior (link atașat în subsolul acestui material). Edilul-șef a afirmat că nu se găsesc substanțe biocide pe piață, dar chiar Apavil SA a emis, din nou, un document din care rezultă contrariul. Preincipalii acționari ai operatorului vâlcean de alimentare cu apă potabilă și administrare a rețelelor de canalizare sunt Județul Vâlcea – prin Consiliul Județean și Municipiul Râmnicu Vâlcea – prin Consiliul Local Râmnicu Vâlcea, plus alte 19 localități. În Consiliul de administrație al societății și Primăria Râmnicu Vâlcea are reprezentant.
Articole de legislație încălcate
Decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României din 16 marie:
Art. 54 – (1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.
(2) În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.
Codul Penal:
Art 352 Zădărnicirea combaterii bolilor
(1) Nerespectarea măsurilor privitoare la prevenirea sau combaterea bolilor infectocontagioase, dacă a avut ca urmare răspândirea unei asemenea boli, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Dacă fapta prevăzută în alin. (1) este săvârșită din culpă, pedeapsa este închisoarea de la o lună la 6 luni sau amenda.
*De la apariția informației în spațiul public, numărul de suspecți (internați la secția de boli infecțioase a SJU Vâlcea), plasați în carantină sau aflați în izolare a crescut foarte mult.
Art. 404 Comunicarea de informaţii false
Comunicarea sau răspândirea, prin orice mijloace, de ştiri, date sau informaţii false ori de documente falsificate, cunoscând caracterul fals al acestora, dacă prin aceasta se pune în pericol securitatea naţională, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani.
Pe același subiect citiți și: