Program Erasmus+, Learning mobility of individuals, Larnaca, Cyprus. Ce este bullying-ul? Care sunt formele bullying-ului? Care sunt efectele asupra copiilor, agresorilor, victimelor sau martorilor? De ce agresează copiii? Ce atitudine trebuie să adopte părinții? Cum trebuie să se implice școala în cazurile de bullying? Poate fi bullying-ul prevenit? Dar stopat? Întrebări precum cele de mai sus își fac tot mai mult loc și se încercă găsirea unor răspunsuri , dar mai ales a unor soluții concrete pentru diversele forme de bullying care se manifestă în mediul școlar.
“Tocilarule!”, Umflatule!”, “Aragaz cu patru ochi” și alte asemenea cuvinte ne evocă mediul școlar în care o mare parte dintre noi ne-am dezvoltat. La vremea respectivă erau considerate răutăți “normale” între copiii de vârstă școlară.În realitate, ele au lăsat urme asupra personalității noastre, transformându-ne în elevi retrași, timizi, cu o stimă de sine redusă sau, din contră, în persoane agresive, gata oricând să riposteze.
Mult mai târziu, adulți fiind, aveam să aflăm că ele definesc fenomenul de bullying pentru că implică un comportament intenționat, ostil și repetat de-a lungul timpului. Deși nu a fost mereu considerat o problemă socială, în ultimele decenii a atras tot mai mult atenția publică, prin apariția email-ului și a rețelelor de socializare care l-au făcut să capete o dimensiune cu totul nouă, cu consecințe serioase, câteodată chiar tragice.
Luând în considerare cele expuse mai sus, participarea a trei profesori (dir. adj. Marilena Matei, profesor catedra tehnică, reprezentant conducere, Alina Cioculeasa, profesor de limba engleză, membru în Comisia pentru Prevenirea și Combaterea Violenței în Mediul Școlar, Cristian Alexandrescu, profesor de limba română, membru în Comisia Diriginților), de la Colegiul Energetic Râmnicu Valcea, la cursul “How to stop bullying and cyberbullying in schools and promote social and emotional learning”, în Larnaca, Cipru, în perioada 28 ianuarie-3 februarie 2020, a fost mai mult decât oportună în contextul implicării școlii în viața și dezvoltarea elevilor pentru asigurarea unui climat sigur și liniștit.
În cadrul cursului am reflectat asupra acestor probleme și ne-am gândit la pașii care pot fi făcuți prin identificarea comportamentelor nepotrivite și crearea unui mediu de lucru care să dezvolte învățarea emoțională și socială prin activități de teambuilding și jocuri. De asemenea, s-au studiat exemple de bună practică, s-au schimbat idei provenite din experiența celorlalți colegi participanți la curs, din Italia, Suedia și Lituania și a fost întocmit un plan de acțiune pentru prevenirea bullying-ului. Cyberbullying-ul și politicile de prevenție ale acestuia au fost și ele în agenda noastră de lucru.
Pe de-a-ntregul a fost o experiență de învățare în relație directă cu realitatea experimentată în școala noastră și una de înțelegere a diferențelor culturale în contextul dimensiunii europene a educației.
Prof: Alina Cioculeasa, Colegiul Energetic Râmnicu Valcea