Dezvoltarea antreprenoriatului în rândul tinerilor a devenit o prioritate pentru multe țări europene. Uniunea Europeană, prin diverse programe, sprijină inițiativele tinerilor în dezvoltarea unei afaceri. Un astfel de program este Programul Erasmus + în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2014-2020, care vizează perspectiva învățării pe tot parcursul vieții, în cadrul formal, non-formal și informal. Programul promovează totodată crearea și dezvoltarea cooperării și mobilității cu țările partenere, schimbul și transferul de informații. Investiția în cunoștințe, aptitudini și competențe va aduce beneficii instituțiilor, organizațiilor, comunităților și societății în ansamblu prin contribuția la creșterea economică, echitate și incluziune socială.
Un astfel de program s-a derulat în perioada 2015-2018 în cadrul Colegiului Energetic din Râmnicu Vâlcea. Elevii coordonați de profesorii participanți din școlile partenere (Letonia, Turcia, Croația, Spania și România) au desfășurat activități de învățare, de culturalizare și de promovare a culturii și civilizației europene. În perioada 22-28 aprilie 2018, Colegiul Energetic a fost reprezentat de o echipă formată din doi profesori ( Alina Cioculeasa și Iuliana Simeanu) și patru elevi ( Alboiu Vlad, Andronescu Codruț, Bîzgan Alexandru și Popescu Mihai), în cadrul mobilității în Turcia, la HSŬNŬ ŎZYEĞİN VAKFI ALEMDAĞ TUNҪ ҪAPA ANADOLU LİSESİ, ca urmare a parteneriatului strategic în domeniul școlar – KA2, prin proiectul ”Learning platform: Young people Entrepreneurial skill development possibilities”/ ”Platformă de învățare: Posibilități de îmbunătățire a competențelor antreprenoriale în rândul tinerilor” (2015-1-LV01-KA219-013417_3). Principalul obiectiv al proiectului este îmbunătățirea competențelor antreprenoriale în rândul elevilor de 15-19 ani. Elevii și profesorii implicați realizează o platformă on-line de învățare care oferă lecții interactive, jocuri, exerciții atractive, materiale utile în dezvoltarea competențelor antreprenoriale. Prin activități practice, tinerii învață despre economia modernă, cum să caute soluții, cum să inoveze, își îmbunătățesc competențele de comunicare în limba engleză și competențele digitale. Tema proiectului a prilejuit posibilitatea participanților de a vizita companii locale (Ulker – fabrica de biscuiți, Altinay Robotics – linii de asamblare și echipamente roboți, Canovate – fabrica de echipamente fibra optică) și de a-și dezvolta cunoștințele în domeniul afacerilor. Membrii echipelor participante au stabilit aspecte cu privire la site-ul proiectului, E-Twinning, Mobility Tool, raportul final, certificate pentru elevii care au susținut examene pe platforma de învățare. De asemenea au avut loc activități de lucru în echipă despre piața muncii și despre modalitatea de realizare a planurilor de afaceri. Activitățile proiectului au inclus totodată vizite culturale în Istanbul, un megalopolis de secol XXI, centru financiar, comercial și cultural al Turciei, un oraș la granița dintre două civilizații, două religii și două continente, dualitate care oferă un aer misterios și unic. Toți participanții au fost impresionați de frumusețea priveliștilor cu grădini superbe, printre copaci și flori viu-colorate, de obiectivele turistice, fiecare cu istoria și importanța sa (Palatul Topkapî, Piața Sultanahmet, Muzeul Sfânta Sofia, Bazarul Egiptean – Bazarul cu mirodenii, Marele Bazar, Palatul Küçüksu, Palatul Beylerbey, Podul Bosfor). Dezvoltarea abilităților profesionale, dobândirea de experiențe valoroase pentru parcursul profesional personal, dezvoltarea competențelor interculturale și lingvistice sunt doar câteva dintre beneficiile evidențiate de elevii și profesorii participanți în acest proiect.
Prof. Iuliana Simeanu